Partnerzy serwisu:
Komunikacja

PKP S.A. zbadały potrzeby użytkowników dworców. Jakie wnioski?

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Autor:

PKP S.A.

Data publikacji:
01-08-2025
Ostatnia modyfikacja:
01-08-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. PKP S.A.

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
PKP S.A. zbadały potrzeby użytkowników dworców. Jakie wnioski?
fot. PKP S.A.
Polskie Koleje Państwowe zakończyły badanie potrzeb pasażerów i innych użytkowników dworców. Wnioski z diagnozy pozwolą lepiej planować inwestycje dworcowe i skuteczniej współpracować z innymi spółkami kolejowymi, które wraz z PKP S.A. odpowiadają za poszczególne etapy całej podróży.

PKP wdrażają inicjatywy proklienckie, których celem jest systemowe podejście do monitorowania potrzeb pasażerów i wprowadzania zmian wpływających na doświadczenia użytkowników dworców i kolei w ogóle. Jednym z kluczowym projektów w tym obszarze jest Mapowanie Potrzeb Pasażera, w ramach którego zakończył się kolejny etap prac. Ich efektem jest dokładna diagnoza, w której zidentyfikowano 9 kluczowych potrzeb, których zaspokojenie w największym stopniu wpływa na pozytywne doświadczenie użytkowników na dworcu. Składają się na nie:

  • dobre skomunikowanie dworca z otoczeniem,
  • szeroko rozumiana dostępność dworców (indywidualne potrzeby pasażerów),
  • określony, przewidywalny standard obsługi,
  • spójna i aktualna informacja,
  • poczucie bezpieczeństwa na dworcach oraz w ich otoczeniu,
  • dostęp do oferty handlowej,
  • czystość i estetyka budynków dworców,
  • komfort (w różnych aspektach użytkowych) korzystania z dworca,
  • inne cechy (np. możliwość przebywania w ciekawym miejscu związanym z regionalną tożsamością).

Diagnoza w ramach Mapowania Potrzeb Pasażerów zawiera także rekomendacje, które będą stanowić podstawę do wypracowania konkretnych rozwiązań i projektów ze szczególnym uwzględnieniem procesów inwestycyjnych.

– Korzystanie z dworców to istotny element ścieżki podróży klientów. Nasze dworce to ważne miejsca nie tylko w kontekście samej podróży, ale także jako punkty na mapach w centrach większych miast i w mniejszych miejscowościach, które odgrywają ważną rolę dla lokalnych społeczności. Przeprowadzona analiza pozwoli nam zaplanować i wdrożyć inicjatywy proklienckie w krótkim i długim horyzoncie czasowym: do końca tego roku oraz w latach 2026-2027. Chcemy, żeby dworce były miejscami przyjaznymi dla podróżnych, ale też takimi, które chętnie odwiedza się w celu skorzystania z różnych usług – mówi Paweł Lisiewicz, członek zarządu PKP S.A. ds. rozwoju i inwestycji.

Mapowanie Potrzeb Pasażera na dworcach PKP to jedna z inicjatyw prowadzonych pod hasłem ZmieniaMY Kolej. Działania z nią związane realizuje Biuro Spraw Klienta i Marki Grupy PKP – utworzony w strukturach PKP S.A. zespół, który koncentruje się na poprawie funkcjonalności, dostępności i komfortu korzystania z dworców kolejowych oraz inicjowaniu i wdrażaniu nowych inicjatyw dotyczących podróżowania koleją. Przy mapowaniu potrzeb uwzględnione zostały różne perspektywy – przede wszystkim analiza ponad 3700 wypowiedzi klientów z ostatniego roku, wyniki ogólnopolskich badań satysfakcji, które przeprowadzono na 2000 osobach, analiza wizji lokalnych przeprowadzonych na prawie 50 dworcach, podczas których dokonywano przeglądu ponad 100 punktów styku na ścieżce doświadczenia klienta w czasie korzystania z dworca oraz rozmowy z pracownikami PKP S.A. – administratorami poszczególnych dworców.

W ostatnim czasie, aby wyjść naprzeciw zdiagnozowanym potrzebom pasażerów podróżujących w celach turystycznych, spółki PKP, PKP Intercity i WARS wdrożyły pilotażowo jedną z pierwszych wspólnych inicjatyw proklienckich Grupy PKP. „Kolej na lato” to wspólne skoordynowane działanie kolejowych spółek w okresie letnim, którego celem jest poprawa komfortu i dostępność oferty handlowej na nadmorskich dworcach turystycznych. „Kolej na lato” to jednocześnie pierwszy efekt współpracy, którą zawiązały zarządy spółek Grupy PKP oraz PKP Polskich Linii Kolejowych w ramach prac interdyscyplinarnego zespołu ds. CX (doświadczeń klientów). Ponadto prezes zarządu PKP S.A. Alan Beroud równolegle powołał w zespół ds. inicjatyw proklienckich odpowiedzialny zarówno za współpracę między spółkami na rzecz klienta w Grupie PKP oraz z PKP PLK, jak i za wdrożenie nowych inicjatyw proklienckich w ramach obszaru, za który odpowiada PKP S.A., czyli m.in. na dworcach. 
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Dworzec kolejowy w Ząbkach jak nowy

Komunikacja

Dworzec kolejowy w Ząbkach jak nowy

PKP S.A. 20 marca 2025

Zakończyła się przebudowa dworca w Złotnikach Kujawskich

Przestrzeń

Dworzec Hel po modernizacji służy podróżnym [zdjęcia]

Komunikacja

Dworzec w Pucku otwarty dla pasażerów [zdjęcia]

Komunikacja

Dworzec w Pucku otwarty dla pasażerów [zdjęcia]

inf. pras. PKP S.A. 22 grudnia 2023

Nowe dworce Świdnik Miasto i Kanie już otwarte

Przestrzeń

Nowe dworce Świdnik Miasto i Kanie już otwarte

Redakcja/inf. pras. 29 listopada 2022

Zobacz również:

Dworzec kolejowy w Ząbkach jak nowy

Komunikacja

Dworzec kolejowy w Ząbkach jak nowy

PKP S.A. 20 marca 2025

Zakończyła się przebudowa dworca w Złotnikach Kujawskich

Przestrzeń

Dworzec Hel po modernizacji służy podróżnym [zdjęcia]

Komunikacja

Dworzec w Pucku otwarty dla pasażerów [zdjęcia]

Komunikacja

Dworzec w Pucku otwarty dla pasażerów [zdjęcia]

inf. pras. PKP S.A. 22 grudnia 2023

Nowe dworce Świdnik Miasto i Kanie już otwarte

Przestrzeń

Nowe dworce Świdnik Miasto i Kanie już otwarte

Redakcja/inf. pras. 29 listopada 2022

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij